APA ITU SERVERS

Posted: December 2, 2011 in Uncategorized

Servers adalah merupakan komputer yang berkuasa tinggi. Amat berbeza dengan tanggapan orang ramai bahawa Internet terdiri daripada sistem komputer yang merangkumisebuah bilik. Servers lebih kuran sama besar dengan komputer peribadi anda. Perbezaan utama ialah isi kandungannya. Ianya mengandungi prosesor yang lebih pantas, lebih banyak memori dan amat refleksibel dengan pelbagai rangkaian.

Seperti yang telah diterangkan sebelum ini, kandungan Rangkaian Web Sedunia (WWW) disiar sebagai hypertesk. Perkhidmatan seperti laman web, laman FTP, e-mail dan newsgroup adalah fungsi individu server (atau hos). Sesetengah server mungkin akan menawarkan perkhidmatan yang lebih daripada server yang lain. Server ini menggunakan hyperteks untuk menampung beberapa protokol Internet dalam satu rangkaian yang sama.

Contohnya apabila satu permintaan untuk laman web diminta. Kesemua server ini akan bekerjasam untuk mencari lokasi laman web itu. Kalau salah satu daripada komputer itu tidak berfungsi semasa mencari server itu, komputer yang lain akan mencari jalan untuk meneruskan pencarian itu. Setelah lokasi tersebut dikenal pasati dan dapat dihubungkan, laman web itu akan disiarkan dalam monitor anda. Kalau lokasi itu tidak dapat ditemui maka satu ‘error’ mesej akan tersiar.

Comments
  1. syahid says:

    Aq x paham la maksud serves..ley terankn dengan lebih jelas lagi….

    • Apa itu Server?
      Server adalah sebuah sistem komputer yang menyediakan jenis layanan tertentu dalam sebuah jaringan komputer. Server didukung dengan prosesor yang bersifat scalable dan RAM yang besar, juga dilengkapi dengan sistem operasi khusus, yang disebut sebagai sistem operasi jaringan atau network operating system. Server juga menjalankan perangkat lunak administratif yang mengontrol akses terhadap jaringan dan sumber daya yang terdapat di dalamnya, seperti halnya berkas atau alat pencetak (printer), dan memberikan akses kepada workstation anggota jaringan.

      Umumnya, di atas sistem operasi server terdapat aplikasi-aplikasi yang menggunakan arsitektur klien/server. Contoh dari aplikasi ini adalah DHCP Server, Mail Server, HTTP Server, FTP Server, DNS Server dan lain sebagainya. Setiap sistem operasi server umumnya membundel layanan-layanan tersebut atau layanan tersebut juga dapat diperoleh dari pihak ketiga. Setiap layanan tersebut akan merespons terhadap request dari klien. Sebagai contoh, klien DHCP akan memberikan request kepada server yang menjalankan server DHCP; ketika sebuah klien membutuhkan alamat IP, klien akan memberikan perintah/request kepada server, dengan bahasa yang dipahami oleh server DHCP, yakni protokol DHCP itu sendiri.

      Contoh sistem operasi server adalah Windows NT 3.51, dan dilanjutkan dengan Windows NT 4.0. Saat ini sistem yang cukup populer adalah Windows 2000 Server dan Windows Server 2003, kemudian Sun Solaris, Unix, dan GNU/Linux.

      Server biasanya terhubung dengan client dengan kabel UTP dan sebuah Network Card. Kartu jaringan ini biasanya berupa kartu PCI atau ISA.

      Fungsi server sangat banyak, misalnya untuk situs internet, ilmu pengetahuan, atau sekedar penyimpanan data. Namun yang paling umum adalah untuk mengkoneksikan komputer client ke Internet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s